چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم؟؟؟
کنکور 92

از اين به بعد سعي مي كنم ، جواب اين سوالات را به همراه مطالب جديد و دانستنيهاي مفيد در هر مقاله بگنجانم .ولي براي شروع، اضطرار بحث چگونگي درس خواندن ، بيشتر محسوس است .

 

 

 

اولا" به علت مهم بودن معدل در كنكور سالهاي آينده، بايد در طول تحصيل بسيار خوب و عميق درس بخوانيد و با معدل عالي ديپلم بگيريد ، در راستاي همين برنامه سازمان سنجش هم با مفهومي كردن سوالات در يكي دو سال اخير داوطلبان كنكور را به خواندن دقيق كتب درسي و عدم استفاده از روشهاي كوتاه و تستي تشويق كرده است .

 

 

 

 

 

اين جملات را شايد خيلي شنيده باشيد :

 

 

 

كنكور خيلي سخت بود !!!

 

سوالات وقت گير بود ، هر چي حل مي كردم به جواب نمي رسيدم !!!

 

همه ي اونارو حفظ بودم ولي نمي تونستم از 4 گزينه يكي رو انتخاب كنم !!!

 

بعضي سوالا اصلا" از كتاب نبود !!! و....

 

 
 
 

چرا اينگونه شده ؟چرا داوطلبان نمي توانند آن طور كه بايد و شايد به سوالات جواب دهند؟

 

 

بعد از بررسي سوالات 10 سال گذشته ي كنكور و مقايسه و تحليل روند سوالات به اين نتيجه رسيديم كه سوالات به سمت مفهومي و دقيق شدن پيش مي روند ، يعني كاملا" از كليشه اي بودن خارج شده اند .

 

 

 
 

همچنين سازمان سنجش تصميم گرفته است، دقيقا" فقط از متون ،مثالها و تمارين كتب درسي و مطالب مفهومي وابسته به آنها سوال طرح كنند .گزينه ها را طوري طراحي كنند كه فقط كساني كه آن مطلب را كامل فهميده و يادگرفته اند، بتوانند از بين گزينه ها درست ترين را انتخاب كنند .

 

 

در سوالات ، كاملا" مشهود است كه داوطلبان باهوش تر ، پرتلاش تر ،ماهرتر، دقيقتر و بهتر غربال خواهند شد .

 

 

 

متاسفانه چون برخي مراكز پيش دانشگاهي و دبيرستانها و مخصوصا" كلاسهاي كنكور دانش آموزان را به سوي سطحي خواندن و حفظ كردن مطالب سوق مي دهند و دانش آموزان به جاي اينكه دروس را تشريحي و دقيقتر بياموزند و نقاط ضعف خود را مرتفع كنند ، روش تستي خواندن و نحوه ي تست زدن را مي آموزند.

 

 

 

در اين ميان سازمان سنجش براي مقابله با اين نظام غلط و غير اصولي ، سياستهاي ( مفهومي تركردن سوالها و تاثير معدل نهايي سال سوم متوسطه ) را در پيش گرفته است تا داوطلبان براي فراگيري دقيق و عميق درسها ارزش بيشتري قائل شوند.

 

 

 

سازمان سنجش ادعا كرده :سوالات به طور متوسط در سطح پاسخگويي 20تا25درصد از داوطلبان است كه از سطح علمي خوبي برخوردارند و براي ما توان پاسخگويي آنها مهم است .

 

در حقيقت در كنكور سراسري سوالي خوب و استاندارد است كه در يك گروه آزمايشي بين 10تا30 درصد داوطلبان بتوانند به آن پاسخ صحيح بدهند.

 

 

 

حال با اين اوصاف ، پس بايد براي موفقيت در كنكور چگونه درس بخوانيم ؟!!!

 
 
 

 

 

در ادامه ي صحبتهاي قبل ،حال به اينجا مي رسيم كه آيا در واقع ،راهكارهاي عملي براي درس خواندن وجود دارد كه منجر به موفقيت در كنكور شود ؟

 
 

بله !!!

 

 

 

الف ) بايد در طول سال تحصيلي حداكثر استفاده را از مدرسه ، كلاسها ، معلمين و دانش آموزان زرنگ كلاس بكنيم .

 

چگونه ؟؟؟

 

 

 

قبل از كلاس ، روزنامه وار درسي را كه قرار است تدريس شود را مي خوانيم .

 

 

 

خيلي خوب و دقيق به درس و صحبتهاي معلم (كه باعث بهتر جا افتادن مطلب مي شود) گوش مي كنيم و فعالانه نكات مهم و اشكالات خود را يادداشت مي كنيم .

 

 

 

در آخر كلاس تمام اشكالاتي را كه در ذهنمان است را مي پرسيم .

 

( تا اينجا 60% يادگيري انجام شده است ) حال 40% بقيه :

 

 

 

دروس آن روز را همان روز مي خوانيم و برخي تمرينهاي كليدي را انجام مي دهيم تا درس و كاربرد آن كاملا" جا بيفتد و به بهترين وجه در حافظه حك شود .

 

 

 

دوره ي دروس و تكميل تمرينهاي حل نشده را به روزي كه فرداي آن ، اين دروس را داريم موكول مي كنيم .

 

 

 

حل تستها و تمارين بيشتر را به روزهاي تعطيل و جمعه موكول مي كنيم .

 

 

 

برخي مطالب (مانند لغات زبان ، مترادفهاي فارسي ، تاريخ ادبيات ، نام اشخاص و مكانها و تاريخ حوادث مهم ، فرمولهاي رياضي و فيزيك و...) را يادداشت كرده ، در وقت هاي تلف شده (داخل مترو يا اتوبوس ، زنگ تفريح و زنگهاي بيكاري ، منتظر ماندن در مكانهاي مختلف ) مرور مي كنيم .

 

 

 

ب) بايد از منابع موثق و مفيد براي درس خواندن استفاده كنيم .

 

چگونه؟؟؟

 

 

 

به تاكيد موكد سازمان سنجش، طراحان سوالات كنكور بايد از متن كامل كتابهاي درسي تدريس شده در دبيرستان و پيش دانشگاهي سوال دربياورند، مخصوصا" در 2-3 سال اخير كه از قسمتهاي بسيار ساده ي كتابها ( فيزيك ، در كنكور 84 ) چند سوال مفهومي درآورده بودند كه نزديك به 85% دانش آموزان نتوانسته بودند به آن جواب دهند .

 

 

 

پس واضح و مشخص است كه اكثريت داوطلبان به متن كتابها اصلا" اهميت نمي دهند .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

این وبلاگ منتظر همه ی شما کنکوریهای عزیز و تمام حرفاتون هست.برای مشاوره کنکور با دانشجویان دانشگاههای برتر با شماره 09128361711یا09128480170تماس بگیرید.parsshahab89@yahoo.com
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کنکور 92 و آدرس konkoor20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 33
بازدید کل : 8510
تعداد مطالب : 70
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1

کد موزیک می خوای؟