استرس شناسی نوین
کنکور 92
شنبه 8 مهر 1391برچسب:استرس شناسی نوین,, :: 21:59 ::  نويسنده : فاطمه وسحر

- معروف‌ترین و گسترده‌ترین استرس دانش‌آموزان مربوط به استرس‌ شب امتحان است که مثل آش کشک خاله‌ی معروف در ضرب‌المثل‌های فارسی، خوردن و نخوردنش، پای هر دانش‌آموزی است.
البته برخی والدین این استرس را مفید هم می‌دانند و معتقدند اگر شب امتحان هم نبود، خیلی از بچه‌ها، تنها کتاب و دفتری که در عمر‌شان باز می‌کردند، دفترچه‌ی راهنمای نصب تلویزیون با سیستم سینمای خانگی، پلی‌استیشن و کامپیوتر بود.
البته تا آن‌جا که تحقیقات ما نشان داده، اولیای مدرسه در مورد امتحان کوتاه‌بیا نیستند و حداقل کاری که از دست ما بر‌می‌آید، این است که پیشنهاد کنیم حداقل امتحان‌ها را شب برگزار کنند تا استرس شب امتحان تبدیل به استرس روز امتحان شود تا بلکه کمی تا قسمتی از بخش‌های ترسناک و تاریک و سیاهش که در میان هو‌هو‌ی جغد‌ها و صدای دزگیر ماشین‌ها خوفناک‌تر می‌‌شود، کاسته شود!

2- استرس شب کارنامه‌گرفتن هم برای خودش استرس بزرگی است که متأسفانه در طول تاریخ در میان هیاهوی استرس شب امتحان، نقشش کم‌رنگ شده!

استرس شب کارنامه در مجموع یک استرس کلی است و دانش‌آموز که در شب امتحان فقط غصه‌ی یک درس را می‌خورد، در شب کارنامه غصه‌ی بیش از 9-8 درس را یک‌جا می‌خورد و چه بسا در موارد حاد، ممکن است حتی غمباد هم بگیرد! پیشنهاد ما برای کم شدن حجم استرس شب کارنامه، صحیح کردن ورقه‌های هر امتحان بلافاصله پس از تمام شدن امتحان و گفتن نمره‌ به دانش‌آموز است تا استرس درس‌های مختلف با هم تداخل نکند.

نکته: به گفته‌ی برخی روان‌شناسان، همان‌طورکه برخی خوراکی‌ها (مثل عسل و خربزه) با هم نمی‌سازند، ترکیب برخی درس‌ها (مثل ریاضی و فلسفه!) نیز خطر‌ناک بوده و خطر نفخ روحی و روانی دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد!

3- برخلاف تصور بیش‌تر دانش‌آموزان، دبیران آن‌ها هم برای خودشان استرس‌هایی دارند که گاهی تبدیل به استرس شب امتحان می‌شود! بله، درس خواندید، معلم‌ها هم شب امتحان دچار استرس می‌شوند چون اگر شما هم چندین ماه هر روز، ساعت‌ها با تلاش و کوشش زیاد سعی می‌کردید به عده‌ای نوجوان درس یاد بدهید، ولی هر روز می‌دیدید، دانستنی‌های آن‌ها کم‌تر از دیروز می‌شود، دچار استرس می‌شدید که نکند حتی به این سؤال هم نتوانند جواب بدهند که: گیاه برای رشد به چه عاملی نیاز دارد؟
الف) کت و شلوار با تکنولوژی نانو
ب) پیتزای پپرونی
ج) نور
د) بلیت سینما با تخفیف 50‌درصدی!

4- والدین دانش‌آموزان، علاوه‌بر استرسی که نسبت به سرنوشت فرزندان‌‌شان و تأثیر نمره‌ها و امتحان‌هایی که می‌دهند در آن دارند، همواره دچار این استرس هستند که مبادا فرزند دلبند‌شان بتواند کارنامه‌ی دوران تحصیل آن‌ها را پیدا کند و متوجه شود وضعیت تحصیلی والدین‌اش که هر شب ساعت‌ها شرح رشادت‌های تحصیلی و نمرات درخشان‌شان را می‌شنود، در حد نمره‌های ناپلئونی و گاهی هم یک رقمی بوده!

5- و اما استرس نوع آخر مربوط به نویسنده‌هایی مثل نویسنده‌ی این مطلب است که هنوز هم با وجود آن‌که سال‌ها از روز‌های درس و شب‌های امتحان می‌گذرد، باز هم برای نوشتن مطلب درباره‌ی استرس دانش‌آموز‌ها، دچار استرس می‌شود که وقتی را که سر‌دبیر مجله‌ به او داده، تمام شده و نامبرده در وقت اضافه مشغول تمام کردن مطلب طنزش است!

__________________
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

این وبلاگ منتظر همه ی شما کنکوریهای عزیز و تمام حرفاتون هست.برای مشاوره کنکور با دانشجویان دانشگاههای برتر با شماره 09128361711یا09128480170تماس بگیرید.parsshahab89@yahoo.com
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان کنکور 92 و آدرس konkoor20.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 31
بازدید کل : 8508
تعداد مطالب : 70
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1

کد موزیک می خوای؟